Laboratorium Biznesu to pracownia ukierunkowana na nauczanie na kierunkach Finanse i rachunkowość oraz Ekonomia Biznesu. Znajdziemy tutaj sprzęt to wideokonferencji, matryce pozwalające wyświetlać na telewizorach obraz z komputerów studentów w dowolnej konfiguracji. Przy każdym stanowisku zastosowano również układ 2 monitorów – jeden w pozycji horyzontalnej, a drugi w wertykalnej.
Pracownia mieści się w sali 216 w budynku A.
Pracownia Pedagogiki Dziecka
Instytut Nauk Społecznych
PANS w Głogowie
Pracownia Pedagogiki Dziecka powstała z inicjatywy prof. PANS, dr hab. Mirosławy Nyczaj-Drąg, dr Anetty Soroki-Fedorczuk oraz studentek kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna PANS w Głogowie.
Głównym celem Pracowni Pedagogiki Dziecka jest wspieranie i stymulowanie rozwoju kompetencji zawodowych przyszłych nauczycielek przedszkoli oraz klas I-III szkoły podstawowej. Dodatkowo zadaniem Pracowni jest wyposażenie studentów kierunków Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna oraz Pedagogika, w podstawowe kompetencje dydaktyczne, psychologiczne i specjalistyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela wczesnej edukacji oraz pedagoga.
Dzięki podejmowanym w pracowni wielokierunkowym i twórczym zadaniom na rzecz dzieci/uczniów oraz instytucji szkoły i przedszkola studenci mają okazję kształcić swoje umiejętności, które w pozwolą im zdobyć kwalifikacje zwiększające ich wartość na rynku pracy.
Ważną misją pracowni jest interdyscyplinarne i wielokierunkowe działanie mające na celu zapewnienie studentom kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna oraz Pedagogika umiejętności prowadzenia badań pedagogicznych, ich opisu, analizy, interpretacji i wyciągania wniosków praktycznych. Praca nad projektami badań empirycznych mających wpłynąć na poprawę stanu praktyki edukacyjnej w przedszkolach i szkołach na terenie miasta i gminy Głogów, jest również jednym istotniejszych zadań pracowni.
Spotkania ze studentami przyjmują formę warsztatów, wizyt studyjnych, dyskusji oraz obserwacji uczestniczących w placówkach oświatowych. Prowadzone są przez nauczycieli akademickich, nauczycieli praktyków, działaczy oświatowych, terapeutów, psychologów oraz innych ekspertów z obszaru wychowania i nauczania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Przy tak zorganizowanym specjalistycznym wsparciu studenci mogą zdobyć wiele umiejętności pedagogicznych, wychowawczych i opiekuńczych, kształcić swoje postawy w świecie sprawności pedagogicznych, przejść trening w zakresie kreatywności, współpracy, uczenia się i poznawania samego siebie; rozwinąć zdolności rozwiązywania trudnych pedagogicznych problemów oraz radzenia sobie z emocjami i stresem.
Opiekunkami Pracowni są:
dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg
dr Anetta Soroka-Fedorczuk
Siedziba Pracowni:
PANS w Głogowie, sala Pracowni Marii Montessori, 400B
Zadaniem pracowni jest wyposażenie studentów pedagogiki w podstawowe kompetencje z zakresu diagnozy i terapii pedagogicznej (w tym zwłaszcza diagnozy o charakterze przesiewowym), aby w pracy zawodowej potrafili efektywnie wspierać rozwój i edukację swoich podopiecznych. Powinni być oni zatem przygotowani do profesjonalnego monitorowania w swojej codziennej działalności rozwoju dzieci, zwłaszcza pod kątem występujących u nich deficytów i zaburzeń wpływających na efektywność procesów edukacyjnych, zwłaszcza dydaktycznych. Nauczyciel /terapeuta powinien (zwłaszcza na wczesnych etapach edukacyjnych) dostrzec i wstępnie diagnozować te problemy, aby możliwie szybko i kompetentnie skierować dzieci /uczniów do dalszych badań i konsultacji specjalistycznych. Właśnie przygotowaniu do tej wstępnej diagnozy, ale i realizacji podstawowych oddziaływań terapeutycznych służyć mają zajęcia prowadzone w Pracowni Pedagogicznej przez specjalistów – praktyków posiadających bogate doświadczenie w zakresie diagnozy i terapii dzieci.
Pracownia współpracuje ze specjalistami (m.in. położną, pediatrą, optometrystą i neurologopedą), którzy prowadzą swoje zajęcia w ramach wyodrębnionych gabinetów (pediatrii, położniczym, diagnozy i terapii widzenia, diagnozy i terapii słuchu, nowoczesnych pedagogicznych metod i technik diagnostycznych oraz pedagogiki ciała).
Aktualnie Pracownia funkcjonuje głównie poprzez szkolenia i webinaria prowadzone online. W trakcie tych zajęć oraz dodatkowych szkoleń praktycznych przygotowywani są studenci zgłaszający chęć uczestnictwa w terenowych badaniach screeningowych, które będą realizowane w przedszkolach oraz w klasach początkowych szkół podstawowych. Uczestniczyć w zajęciach mogą również studenci innych kierunków, a także zainteresowani wykładowcy po zalogowaniu się na platformie.
Pracownia mieści się w sali 306 w budynku B.
Więcej informacji znajdą Państwo na profilu grupy FB PDiTP: Link
Kierownik Pracowni: dr hab. Marian Marcinkowski, prof. PANS
PRACOWNIA TERAPII FILOZOFICZNEJ
INSTYTUTU NAUK SPOŁECZNYCH PANS W GŁOGOWIE
Czym jest Terapia filozoficzna?
Terapia filozoficzna jest wspólną rozmową na najważniejsze egzystencjalne tematy, których punktem wyjścia są wybrane fragmenty tekstów starożytnych i współczesnych filozofów. Podczas spotkań Pracowni Terapii Filozoficznej PANS w Głogowie (dalej: PTF) sięgamy do absorbujących człowieka od tysiącleci podstawowych pytań i prób ich rozwiązania.
Celem spotkań PTF jest rozmowa, prowadząca do refleksji, katharsis (oczyszczenie), metanoi (zmiana myślenia) – czyli próba stania się lepszym; zmiana, tego co człowiek nie akceptuje w sobie, z czym się zmaga, czyli sokratejskie „oczyszczenie duszy”. Nie jest to oczywiście terapia w pełnym tego słowa znaczeniu, ponieważ nie ma tu ani terapeuty, ani pacjentów. Jest grupa życzliwych sobie osób, wspólnie poszukujących odpowiedzi na trudne pytania, wzajemnie uczących się, a zarazem nie narzucających sobie własnego autorytarnego stanowiska.
Wydaje się, że szczególnie w dobie pandemii COVID-19 (oraz po jej zakończeniu) terapia filozoficzna może stać się pomocnym narzędziem wspierającym osoby, zmagające się z jej psychicznymi następstwami.
Co daje nam Terapia filozoficzna?
Terapia filozoficzna daje nam głębsze rozumienie świata, zachodzących w nim szybkich przemian społecznych i naszego w nim miejsca; odnalezienie własnej, często zagubionej tożsamości i szczęścia; znalezienie dystansu i „spokoju ducha” oraz umiejętności mądrego cieszenia się chwilą (carpe diem). To wszystko można osiągnąć, podążając śladami Sokratesa, Epikura, Seneki, Cycerona, Epikteta, Marka Aureliusza i wielu innych antycznych filozofów, którzy tak jak my próbowali zmierzyć się z pytaniem: jak żyć? Niemal cała filozofia hellenistyczna i rzymska stanowi próbę odpowiedzi na to pytanie, sprowadzając filozofię do praktycznej nauki życia, walki człowieka z jego wadami i namiętnościami. Terapia filozoficzna jest właśnie duchowym ćwiczeniem, „lekarstwem”, „sztuką życia”, obligującym nas do pracy nad sobą, do terapii, prowadzącej do wyzbycia się lęków i do rozwiązania najważniejszych egzystencjalnych problemów. Wsparcie w tym duchowym ćwiczeniu mogą zapewnić nam współcześni uczeni (np. Pierre Hadot), którzy od kilkudziesięciu lat z dużym powodzeniem na Zachodzie Europy i Ameryce Północnej popularyzują terapię filozoficzną. Spore doświadczenie w tej materii mają również nasi południowi sąsiedzi – Słowacy (Uniwersytet w Trnavie).
Metoda pracy:
Odpowiedź na pytanie: „jak żyć” i inne egzystencjalne pytania, odnajdujemy właśnie w tekstach w/w autorów starożytnych i współczesnych. Podczas zajęć PTF posiłkujemy się właśnie nimi – czytamy je i rozmawiamy. Rozmowa odbywa się zawsze w życzliwej atmosferze i akceptacji osoby-rozmówcy.
Współpraca i oddziaływanie:
PTF działa w PWSZ/PANS od października 2019 roku. Jej prace zostały zawieszone w pierwszych miesiącach pandemii. Od 11 maja 2023 r. w PTF uczestniczą studenci Psychologii Collegium Verum w Warszawie (na podstawie listu intencyjnego podpisanego pomiędzy Panią Rektor PWSZ/PANS dr Katarzyną Rusak a Panią Prorektor CV dr Teresą Stankiewicz). Zajęcia odbywają się zdalnie i uczestniczą z w nich studenci i osoby zainteresowane z kraju i zagranicy (np. Berlina).
PTF współdziała z:
Katedrą Filozoficznych Podstaw Psychologii i Terapii Filozoficznej (jej kierownikiem jest dr hab. Mikołaj Krasnodębski, prof. PANS w Głogowie). Katedra jest organizatorem m. in. „Dni Terapii Filozoficznej” – cyklicznych konferencji naukowych i warsztatów.
Rocznikiem naukowym Paideia, poświęconym filozofii edukacji i terapii. Redaktorem naczelnym czasopisma jest także Mikołaj Krasnodębski.
Goście specjalni:
10 marca 2021 i 29 maja 2013 r.: DR URSZULA WOLSKA – filmowiec, filozof, terapeuta, członek Katedry Filozoficznych Podstaw Psychologii i Terapii Filozoficznej CV – specjalizująca się w terapii filozoficznej, prowadząca w Warszawie Gabinet Terapii Filozoficznej (http://gabinetfilozoficzny.com/), autorka licznych książek poświęconej tej problematyce. Najważniejsze z nich to:
Terapeutyczne aspekty filozofii Sokratesa i Epikura: https://ksiegarnia.vb.com.pl/terapeutyczne-aspekty-filozofii
Człowiek rzeczy czy osoba? Filozoficzne ujęcie człowieka jako osoby terapią dla zagubionych w płynnej ponowoczesności: https://ksiegarnia.vb.com.pl/von-borowiecky/czlowiek-rzecz-czy-osoba
Terapia filozoficzna. Od umiłowania mądrości do dobrego i spełnionego życia (pięć tomów):https://ksiegarnia.vb.com.pl/filozofia/terapia-filozoficzna-tom-4
Artykuły dr U. Wolskiej ukazują się również w roczniku „Paideia”.
22 marca 2024 r., 26 kwietnia 2024 r. i 23 maja 2025 (w przygotowaniu): MGR MARIUSZ GODLEWSKI – psycholog, terapeuta, posługujący się w pracy terapeutycznej filozofią Seneki, Epikteta.
Osiągnięcia:
Najważniejsze publikacje:
Krasnodębski M., Terapia filozoficzna w publikacjach i praktyce Urszuli Wolskiej, „Paideia” 2/2020, s. 195-210.
Szlama Sz., Terapeutyczne aspekty filozofii stoickiej w Rozmyślaniach Marka Aureliusza i Diatrybach Epikteta z Hierapolis, Wydawnictwo PWSZ w Głogowie i von Borowiecky, Warszawa 2021, ss. 150.
Kołogryw E., Tożsamość narodowa i jej znaczenie w wychowaniu i kształceniu współczesnego człowieka, „Paideia” 4/2022, s. 217-240.
Szlama A., Arystotelesa szczęście jako dobro najwyższe a moralna kondycja człowieka postmodernistycznego, „Paideia” nr 5/2023, s. 113-167.
Krasnodębski M., Filozoficzne rozmowy leczące duszę. Seneki „Listy moralne do Lucyliusza” jako traktat terapeutyczny, „Paideia” 5/2023, s. 137-168.
Pach A., Humanizm a postrzeganie edukacji osób z niepełnosprawnościami, „Paideia” 6/2024, s. 363-383.
Krasnodębski M., Paidetyczne i terapeutyczne znaczenie „humilitas” i „superbia” w filozofii św. Bernarda z Clairvaux i św. Tomasza z Akwinu, „Paideia” 6/2024, s. 205-236.
Krasnodębski M., Miłość i metanoia. Mieczysława Gogacza terapia filozoficzna w „Jak traci się miłość”, Paideia 7/2025, s. 249-275.
„Dni Terapii Filozoficznej”:
24 maja 2024: I Dzień Terapii Terapii Filozoficznej. Z udziałem studentki Pedagogiki PANS Anny Cieślak, która poprowadziła część warstwową.
24 maja 2025: II Dzień Terapii Filozoficznej (w organizacji, załącznik nr 1).
O PTF w mediach:
1. https://regionfan.pl/terapia-filozoficzna-glogowie/
2. http://www.radioplus.pl/wiadomosci-lokalne-czytaj/127953/rusza_pracownia_terapii_filozoficznej
3. https://www.youtube.com/watch?v=NU6j3zvyajE
4. https://www.youtube.com/watch?v=Zu1QCk_88Ks
Kontakt:
Zainteresowanych udziałem w pracach PTF, proszę o zgłoszenie na adres mailowy: m.krasnodebski@pans.glogow.pl
O PTF w mediach:
1. https://regionfan.pl/terapia-filozoficzna-glogowie/
2. http://www.radioplus.pl/wiadomosci-lokalne-czytaj/127953/rusza_pracownia_terapii_filozoficznej
3. https://www.youtube.com/watch?v=fNaXguzh0Vo
Kierownik Pracowni: dr hab. Mikołaj Krasnodębski, prof. PANS w Głogowie
KATEDRA FILOZOFICZNYCH PODSTAW PSYCHOLOGII I TERAPII FILOZOFICZNEJ COLLEGIUM VERUM
ZAPRASZA NA
II DZIEŃ TERAPII FILOZOFICZNEJ
24 maja 2025
Plan spotkania:
10:00 – 10:10: Przywitanie zaproszonych prelegentów i gości, dr Teresa Stankiewicz, prorektor Collegium Verum
10:10-10:35: Terapia filozoficzna w praktyce, dr Urszula Wolska
10:35-11:00: Logofilozofia. Filozoficzna geneza logoterapii Viktora E. Frankla, dr hab. Aleksander Posacki SJ, prof. ucz.
11:00-11:25: Zjawisko współczesnej praktyki stoickiej, dr hab. Karolina Kochańczyk-Bonińska, prof. ucz.
11:25-11:55: Przerwa kawowa
11:55-12:20: Znaczenie aksjologii w terapii filozoficznej, dr Stefan Szary
12:20-12:45: Siła psychiki w obliczu niepłodności. Terapeutyczna droga do macierzyństwa zamiast medycznych kompromisów, mgr Katarzyna Pawlik
12:45-13:10 Jak skutecznie zmagać się z trudnościami życia wg Epikteta z Hierapolis, dr hab. Mikołaj Krasnodębski, prof. ucz.
13:10-13:50 Dyskusja
13:50: Posumowanie i zakończenie, dr hab. Mikołaj Krasnodębski, prof. ucz.
Collegium Verum, ul. Marii Grzegorzewskiej 10, Warszawa
24 maja 2025
godz. 10:00-14:00
Aula
Pracownia nagraniowa (Konspiratornia) sala -04 B
Pracownia spełnia kilka funkcji, przede wszystkim realizowane są w niej zajęcia z przedmiotów Gatunki Radiowe, Warsztaty Radiowe, Reklama Radiowa, Warsztaty Telewizyjne, Warsztat lektora i inne do których konieczne jest wykorzystanie wygłuszonej sali. „Konspiratornia” jest też miejscem produkcji uczelnianych podcastów. Na ścianach i suficie zamontowane są panele akustyczne. Znajduje się tu zestaw komputerowy o dużej mocy obliczeniowej, przystosowany do montażu dźwięku oraz obrazu. W 2023 roku doposażono pracownię w wysokiej klasy sprzęt do nagrywania – słuchawki Bayerdynamic DT770 PRO 800hm, Interfejs audio Presonus Studio 1810c oraz mikrofony Shure SM7B wraz ze statywami. Ponadto zakupiono licencję do programy Reaper FM Personal do cyfrowej produkcji dźwięku. W pracowni zamontowany jest również ekran Green